خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای بزرگسالانی با وزن نرمال که در کودکی چاق بوده اند، افزایش نمی یابد

اول مه 2019 - تحقیقات جدیدی که در کنگره ی امسال چاقی (ECO) در گلاسکو ارائه شد، نشان می دهد که داشتن BMI بالا در دوران کودکی چنانچه تا بزرگسالی ادامه یابد، ممکن است به ابتلای فرد به دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال، بنظر نمی رسد که افرادی که در دوره ی کودکی دارای BMI بالایی بوده اما در بزرگسالی چاق نیستند، با خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه شوند.

یک متاآنالیز از 10 مطالعه ی کوهورت در دانمارک و فنلاند که بیش از 25،000 کودک را در فاصله ی سال های 1978 تا 2016 دنبال کرده بودند، نشان داد که این ارتباطات تحت تأثیر میزان تحصیلات و عوامل سبک زندگی نیستند، این نتایج نشان می دهد که شاخص توده بدنی در کودکی بنحوی که گفته شد بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی، بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلات، سطح فعالیت بدنی یا وضعیت سیگار کشیدن، تاثیر می گذارد.

در حال حاضر چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی بعنوان عوامل خطر قوی برای دیابت نوع 2 شناخته شده اند، اما خطر این بیماری همچنین تحت تاثیر عوامل دیگری از جمله سن، جنس، تفاوت های قومی و عوامل ژنتیکی است، و این عوامل می توانند به طور مستقل از میزان BMI، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تحت قرار دهد. اما در مورد اینکه آیا ارتباط بین تغییرات در BMI و دیابت نوع 2 با عوامل اجتماعی-اقتصادی و سبک زندگی تغییر می کند، اطلاعات کمی در دست است.

در این مطالعه دکتر Lise Bjerregaard  از دانمارک و همکارانش در دانمارک و فنلاند ارتباط بین تغییر وضعیت وزن از دوران کودکی تا بزرگسالی و ابتلا به دیابت نوع 2 را در 25291 کودک کهBMI  آنها در کودکی( در سن 7 و 12 سالگی) و در بزرگسالی (سن 20 تا 71 سال) اندازه گیری شده بود، بررسی کردند. آنها همچنین می خواستند بدانند که آیا این ارتباطات مستقل از جنسیت، میزان تحصیلات، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی بوده یا با این عوامل تغییر می کنند.

در کودکان، شاخص توده بدنی با استفاده از سن و جنس طبقه بندی می شود، وزن و قد کودکان اندازه گیری و شاخص توده بدنی آنها از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر مربع محاسبه و صدک های مربوط به تفکیک سن و جنسیت تعیین می شوند. BMI بالا، به داشتن BMI بالاتر از  صدک 85 اطلاق می شود. در بزرگسالان، شاخص توده بدنی به چاق (بیش از 30 کیلوگرم در متر مربع) یا غیر چاق (برابر یا کمتر از 30 کیلوگرم در متر مربع) طبقه بندی می شود. از میان این کودکان تعداد 2360 کودک در سنین بین 30 تا 85 سالگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای دخترانی با BMI بالا در 7 سالگی و چاقی در بزرگسالی، پنج برابر بیشتر از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای دخترانی با وزن نرمال در 7 سالگی است که در بزرگسالی چاق نیستند. به طور مشابه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای پسرانی با شاخص توده بدنی بالا در 7 سالگی و چاقی در بزرگسالی، تقریبا چهار برابر بیشتر از پسرانی با وزن طبیعی در 7 سالگی است که در بزرگسالی چاق نشده اند.

در مقابل، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کودکان دارای BMI بالا در 7 سالگی که در بزرگسالی چاق نبودند ، افزایش نیافته بود.

تعدیل نتایج برای سایر عوامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 شامل تحصیلات، سیگار کشیدن و فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت، تنها بمیزان کم، نتایج را تغییر داد.

دکتر  Bjerregaardگفت: آنچه یافته های ما نشان می دهد این است که صرف نظر از عوامل اجتماعی-اقتصادی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، سبک زندگی بی تحرک یا میزان تحصیلات پایین، BMI  بالا در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تنها در صورتی همراه است که چاقی تا بزرگسالی ادامه یابد.

بنابراین، ابتکارات بهداشت عمومی باید بر جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن، بدون توجه به این عوامل تمرکز کند تا افراد در تمام سطوح تحصیلات و فعالیت های جسمی از مداخلات ارتقا دهنده سلامت بهره مند شوند.

نویسندگان هشدار میدهند که مطالعه آنها برای یافتن یا اندازه گیری یک رابطه مستقیم علی و معلولی بین اضافه وزن و چاقی درازمدت و خطر بالاتر برای دیابت نوع 2 نبوده است، بلکه برای روشن شدن روابط احتمالی بین این دو انجام شده است. آنها همچنین خاطر نشان کردند که آنها از شاخص توده بدنی به عنوان شاخص چاقی استفاده کردند، بنابراین معلوم نیست که تغییرات در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ناشی از تغییرات در توده بدون چربی یا توده ی چربی یا محل قرار گرفتن و توزیع توده چربی در بدن باشد. علاوه بر این، اندازه ی کوچک نمونه ها در برخی از گروه ها ممکن است سبب شده باشد که تغییرات بطور بارز مشاهده نشوند، گرچه این گروه ها ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-05-children-high-bmi-dont-obese.html